کد مطلب:301662 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:243

کتاب حاضر


مرحوم علامه امینی معمولا تابستانها از نجف اشرف به تهران می آمدند و هنگام اقامت ایشان در تهران، منزلشان مجمع اساتید و پژوهشگرانی بود كه به منظور تلمذ و كسب فیض از آن عالم ربانی به دور شمع فروزانش گرد می آمدند. ایشان نیز با تقریراتی كه بیان می فرمود عطش این تشنگان معارف الهی را تا حد بسیاری فرومی نشاند. در همان ایام از ایشان خواسته شد مطالبی را در خصوص مناقب و ولایت حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام بیان فرمایند.

ایشان نیز برای طرح این موضوع مطالبی را یادداشت نمودند و بصورت منسجم و مرتب در پنج جلسه به ایراد سخن درباره ی مناقب حضرت فاطمه علیهاالسلام پرداختند. این تقریرات بر نوار ضبط گردید و عاقبت برای اولین بار در سال 1362 هجری شمسی توسط انتشارات امیركبیر- بدون كسب اجازه از خانواده ی آن مرحوم- با هیئتی بسیار نامطلوب بچاپ رسید.

1- مقابله ی متن تقریرات با دستنویسهای مربوطه ای كه توسط مرحوم علامه امینی نگارش یافته است.

2- ارجاع به منابع روایات و اقوالی كه در كتاب به آنها اشاره شده است.

3- معرفی و توثیق و احیانا جرح رجالی كه نام آنها در كتاب ذكر گردیده است.

4- هفت تعلیق در پایان كتاب كه در ارتباط با موضوعات كتاب می باشد.

5- تهیه ی فهارس و قرار دادن عناوین سر فصلها برای تسهیل در مراجعه به كتاب.


در خاتمه آرزو دارم این صفحات كه عرض ارادتی خالصانه به پیشگاه حضرت صدیقه ی طاهره علیهاالسلام است مورد رضای خداوند متعال واقع شود و ذخر آخرت آیه الله والد، مرحوم علامه ی امینی گردد.

امیدوار بودم این كتاب را پس از طبع به نظر مبارك مربی والامقامم، علویه ی جلیله، والده ی بزرگوارم برسانم و از دعاهای پر خیر و بركتشان بهره مند گردم؛ ولی (انا لله و انا الیه راجعون). در آخرین روزهایی كه كتاب آمده ی چاپ می شد ارتحال غیر منتظره ی ایشان موجب تاثر عمیق خاندان گردید. رجاء واثق دارم كه وجود شریفشان مورد رحمت و غفران پروردگار قرار گرفته است و روح پاك و بزرگشان همچنان دعاگوی این بنده ی كمترین خواهد بود.

اللهم صل علی محمد و آل محمد واغفر لی و لوالدی جمیعا و ارحمهما كما ربیانی صغیرا و اجزهما عنی خیرا اللهم اجزهما بالاحسان احسانا و بالسیئات غفرانا

محمد امینی نجفی

13 صفر 1418

29 خرداد 1376